از اتلاف وقت برای فرضیات ذهنی و سوء تفاهم ها در ارتباطات جلوگیری کنید!
همه ما میدونیم که ارتباط و همکاری موثر برای رسیدن به موفقیت ضروری هست. من هم کاملا به این موضوع واقفم و سعی دارم با ارائه این راهنما به برقراری یک ارتباط موثر کمک کنم تا همه ما بتونیم در کنار هم کارآمدتر کار کنیم.
- اگر الان به مدیرم پیام بدم اوکیه؟ جوابمو نداده، دوباره زنگ بزنم بهش ؟
- به همکارم از طریق تلگرام شخصی پیام بدم ایراد نداره؟ فکر کنم یکم حساسه، سوء تفاهم نشه!؟
- بخوام باهاش جلسه بزارم اول باید تلفن یا نامه بزنم هماهنگ کنم؟
- بنظرم پوریا خیلی رک و انتقاد پذیره ولی محمد انگار سر کوچکترین چیزها ناراحت میشه
همه این سوء تفاهم ها و ابهامات با یه لیست تحت عنوان “نحوه کار با من” حل میشه. توی این لیست بیشتر سعی میکنیم خودمون رو معرفی کنیم و بیشتر در رابطه با نحوه ارتباطات، نحوه همکاری ها، بازخوردها و نکات و مواردی که شما رو شارژ میکنه یا ناراحتتون میکنه صحبت میکنیم. اگر در این مورد سرچ کنین، فرمت های زیادی برای تهیه این لیست هست، اما بنظرم سخت نگیرین و قدم اول رو بردارین. هر موردی که فکر میکنین بهتره همکارتون در مورد شما بدونه توی اون بنویسین. فقط سعی کنین نکات مهم و اصلی رو بگین و مواردتون رو دسته بندی کنین که توی ذهنشون راحت تر بشینه.
نحوه کار با من، فرید فروزان
این راهنما 5 قسمت اصلی داره : ارتباطات، همکاری، بازخورد، ( و به زودی انرژی مثبت، انرژی منفی).
ارتباطات
بسته به نوع موضوع ترجیح میدم از طریق جلسات حضوری و یا ابزارهای ارتباطی آنلاین ارتباط برقرار کنم، خیلی اهل مکاتبات رسمی پیچیده توی تیم خودمون نیستم.
- اگر موضوع صحبت ما مهم یا پیچیده هست و مسئله ای روتین که قبلا در موردش زیاد صحبت کرده باشیم نیست، بهتر هست جلسه رو حضوری ست کنیم یا اگر فورس هست و من در دسترس نبودم حتما تماس تلفنی برقرار کنیم. اگر من تلفن رو پاسخ ندادم لطفا بجای تماس مجدد، sms ارسال کن و موضوع صحبت فوری رو در اون بنویس.
- اگر موضوع ساده یا کم اهمیت تری هست و فورس زمانی (در حد چند ساعت) برای اون وجود نداره، میتونیم از طریق sms، راکت چت، Whatsapp و Telegram ارتباط بگیریم. میانگین زمان پاسخدهی من معمولا زیر 2 ساعت بوده ولی چیزی که برام مهمه اینه که “سلام” تنها پیام ارسال شده نباشه، همه موضوع در قالب یک یا دو پیام ارسال بشه، و اگر طولانی هست و voice میفرستین، حتما زیر ویس عنوان کوتاهی برای اون voice بنویسین.
برای برنامه ریزی جلسات از برنامه خودمون ( Access ) استفاده کنیم، شما جلسه رو با عنوان و توضیح مناسب رزرو کنین، اگر مشکلی در زمان جلسه وجود داشته باشه حتما با خودتون ارتباط میگیرم و جلسه رو جابجا میکنیم ( اما حتما برگزار می کنیم )، لطفا در طول جلسات، سعی کنیم همه چیز رو متمرکز و سازنده نگه داریم. سعی کنیم موضوعات پراکنده مطرح نشن و لطفا با یک دستور کار و هر گونه اطلاعات مورد نیاز آماده باشین. با دیتا وارد جلسه بشیم تا بتونیم تصمیم گیری کنیم. توی جلسات 1:1 یا گروهیمون توی گوشی بودن یا خواب آلود بودن به شدت برام اذیت کننده هست. اگر فکر میکنین جلسه مفید نیست در موقعیت مناسب این موضوع رو اعلام کنین و اگر راه حلی به ذهنتون میرسه پیشنهاد بدین ولی اینجوری توی جلسه نباشین.
برای انتقال و مرور فایل، بهترین روش از نظر من، ابزارهای آنلاین ( google drive یا draw.io و … ) و همچنین ارسال تصویر هست. مثلا اگر قراره با هم روی یک فایل متنی یا یک اکسل همفکری کنیم، چرا فایل رو دانلود کنیم، باز کنیم، ادیت کنیم و بعد دوباره آپلود کنیم وقتی میتونیم خیلی راحت روی گوگل درایو این کار رو انجام بدیم؟ اگر هم موضوعاتی مثل تعیین اولویت تسک، یا دریافت فیدبک سریع برای ui check ها مدنظر شماست، خیلی راحت میتونیم با یک اسکرین شات موضوع رو جلو ببریم. بعدش اگر لازم باشه از طریق لینک و … جلو میریم.
همکاری
من به رویکرد مشارکتی در کار اعتقاد دارم، ایدهها و دیدگاههای هرکس ارزشمنده و باید بررسی بشه. همه رو تشویق میکنم که صحبت کنن و افکار و ایده های خودشون رو با تیم به اشتراک بذارند. همیشه آماده شنیدن ایدهها و پیشنهادات جدید هستم و معتقدم بهترین راهحلها از همکاری با همدیگه بدست میان. شعار تیممون توی نوادی هم همین هست. “هیچ کدوم از ما به اندازه همه ما حرفه ای نیست”. پس با همه این ها طبیعتا اگر عضوی از تیم باشی که همیشه ذهنش پر از ایده های خلاقانه ( و البته مفید و کاربردی ) هست و برای کمک به دیگران داوطلب میشه و تا جایی که از دستش بربیاد به هم تیمی هاش کمک میکنه قطعا مورد حمایت من خواهی بود.
انرژی و انگیزه ای که داری و به بقیه بچه ها منتقل میکنی خیلی مهمه. یکی از مواردی که به شدت منو ناراحت میکنه حاشیه هست. وقتی تمام تلاش ما رو اینه که محیط باز و انتقادپذیری ایجاد کنیم و برای برگزاری جلسات تکی یا گروهی به منظور صحبت کردن با همه اعضا تیم آمادگی داریم و درب اتاق همیشه به روی همه بازه، دلیلی نمیبینم یک نفر ذهن بقیه تیم رو درگیر موضوعی کنه که بهشون مربوط نیست و جو رو متشنج کنه. اگر همه ما توی یک قایق به سمت هدفمون حرکت میکنیم، این کار دقیقا مصداق اینه که یه نفر داره برعکس بقیه پارو میزنه!!
بازخورد
من معتقدم که بازخورد برای رشد شخصی و حرفه ای ضروری هست. اگر بازخوردی برای من دارین، لطفا در به اشتراک گذاشتن اون با من چه از طریق جلسه حضوری چه از طریق ارتباطات آنلاین دریغ نکنین. البته ترجیح میدم برای این موارد جلسات حضوری ( در یک فرصت مناسب ) برگزار کنیم. علاوه بر اینکه دوست دارم نقدها رو بشنوم، از دریافت فیدبک مثبت هم قدردانی میکنم، چون به من کمک میکنه بدونم چه کاری رو به خوبی انجام میدم و چه کاری رو باید ادامه بدم.
به شخصه خیلی دوست دارم با تک تک همکاران ساعت ها جلسه 1:1 داشته باشم و به هم فیدبک ارائه بدیم. از همتون کلی چیز یاد میگیرم و بعضی وقت ها شده که خیلی از سوتفاهم ها در همین جلسات برطرف شده. اما متاسفانه تا الان نشده که منظم این جلسات رو برگزار کنم. پس اگر شما توی برگزاری این جلسه پیش قدم بشید و خودتون به من یادآوری کنین که وقت ارائه فیدبک فرا رسیده، خیلی هم خوشحال میشم و باهاتون برای برگزاری این جلسه هماهنگ میشم.
نتیجه گیری
امیدوارم این راهنما در درک “نحوه کار با من” مفید بوده باشه. هدف من ایجاد یک محیط کاری حمایتی و مشارکتی است که همه بتونند در اون پیشرفت کنند. اگر سؤال یا نظری در این باره دارین، حتما با من درمیون بزارین.
دیدگاهتان را بنویسید