اجرای کامل و صحیح هر دو فرآیند Onboarding و Offboarding برای شرکت ها حیاتی هست و مدیران منابع انسانی و مدیران عامل باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند.
تعاریف، از چی داریم حرف میزنیم ؟
آنبوردینگ (Onboarding) فرآیند:
- ادغام کارکنان جدید تازه استخدام شده با فرهنگ شرکت
- مطمئن شدن از اینکه کارمند جدید مهارت و ابزارهای لازم برای شروع کارش رو کسب کرده
- ایجاد احساس استقبال و ارزشمندی در نیروهای جدید
- معرفی واحدها، همکاران مستقیم و غیرمستقیم در حد نیاز و ارائه توضیحات لازم در خصوص محیط کار و قوانین
- و البته موضوع مهمی که توی آنبوردینگ شرکت های نرم افزاری برای برنامه نویس ها مطرح هست، ارائه مستندات و داکیومنت های کامل و ایجاد دسترسی های اولیه برای جیرا، گیت و …
آفبوردینگ (Offboarding) فرآیند:
- مدیریت خروج یک کارمند از شرکت با تضمین انتقال آرام برای کارمند و سازمان.
چرا آنبوردینگ ضروری هست ؟
- بهبود نگهداشت از روز اول: آنبوردینگ میتونه با تعیین انتظارات شفاف، ارائه منابع و آموزش های لازم و ایجاد رابطه قوی بین کارمند و شرکت به بهبود نرخ حفظ کارکنان کمک کنه. یک تجربه مثبت از آنبوردینگ میتونه به کارکنان کمک کنه تا احساس ارزشمندی کنن و رضایت شغلی و مشارکت اون ها رو افزایش بده.
- بهرهوری سریعتر: یک برنامه آنبوردینگ خوب زمان لازم برای بهرهوری رو به شدت کاهش میده. این میتونه باعث صرفه جویی در زمان و هزینه سازمان بشه و به کارکنان جدید کمک کنه تا در نقش خودشون اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.
- افزایش نقش فرهنگ و ارزش های شرکت: یک آنبوردینگ خوب میتونه به کارکنان جدید کمک کنه تا فرهنگ و ارزش های شرکت را زودتر درک کنن. وقتی که کارکنان جدید با ماموریت و ارزش های ( mission و vision ) شرکت آشنا بشن، به احتمال زیاد درگیر و متعهد به کار خودشون میشن.
پیشنهاداتی برای یک آنبوردینگ خوب
- انتظارات شغلی و اهداف شرکت رو از همون ابتدا به طور واضح به کارمند جدید منتقل کنید تا از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری بشه.
- یک مربی یا یک دوست برای ارائه پشتیبانی و راهنمایی به کارمند جدید تعیین کنید.
- فرصتهای آموزشی و توسعه فردی رو برای کمک به کارکنان جدید در ایجاد مهارتهایی که با اهداف سازمان هماهنگ هست، فراهم کنید.
- کارکنان جدید رو با فرهنگ، ارزش ها و ماموریت شرکت آشنا کنید تا نقش خودشون رو توی کمک به موفقیت سازمان درک کنند.
- برای ارائه فیدبک، پاسخ به سؤالات و رفع هرگونه نگرانی، جلسه های منظم رو با کارمندان جدید برنامه ریزی کنید.
- به هیچ وجه مفهوم آنبوردینگ رو با جعبه ای که روز اول به کارمند میدیم یکی نکنیم! این هم برای حس و حال خوب و حتی employee branding خوبه ولی آنبوردینگ این جعبه ی تنها نیست!
چرا آفبوردینگ ضروری هست ؟
- حفاظت از اعتبار شرکت: مدیریت خروج یک کارمند از شرکت برای محافظت از اعتبار شرکت بسیار مهم هست. خداحافظی صحیح با یک کارمند میتونه به اطمینان از انتقال آرام و حفظ روابط مثبت با مشتریان، فروشندگان و سایر ذینفعان کمک کنه.
- مدیریت دانش: Offboarding میتونه به سازمانها کمک کنه تا دانش سازمانی رو با جمع بندی و مستندسازی تخصص و دانش کارکنان در حال خروج حفظ کنن. این میتونه به جلوگیری از “از دست رفتن اطلاعات و مهارت های حیاتی” که میتونه روی موفقیت شرکت در آینده تأثیر بزاره، کمک کنه.
- همکاری و تعامل حقوقی بعد از خروج: کارمندانی که به درستی خارج میشن قطعا فرآیند تسویه و تحویل کار راحت تری رو سپری میکنن و این هم برای شرکت هم برای کارمند اهمیت داره.
- مدیریت و کنترل حال سازمان: درسته که آفبوردینگ رو میشه هم برای کارمندانی که تعدیل یا اخراج میشن ( میدونم خیلی سخته! ) هم برای کارمندانی که خودشون میخوان شرکت رو ترک کنن کاربرد داره، اما در هر دو صورت برای خود شخص و بقیه کارمندان یجورایی شوک و انرژی منفی شدید هست. برای اینکه این حس کنترل و مدیریت بشه بهتره داستان خروج تا جایی که ممکنه برای همکاران شفاف بشه و با یک یادگاری یا یک مراسم خداحافظی کوچک خاطره ای خوب برای همه بسازیم.
پیشنهاداتی برای یک آفبوردینگ خوب
- برای اطمینان از انتقال آرام و محترمانه، یک فرآیند روشن برای آفبوردینگ کارمند ایجاد کنید.
- مصاحبه های خروج خیلی مهم هستن. برای درک دلیل ترک کارمند و شناسایی فرصت های بهبود حتما انجامشون بدید.
- اطلاعات مربوط به مزایا، حقوق آخر و هر گونه اطلاعات مرتبط به تسویه رو به کارمند در حال خروج ارائه بدید.
- برای کمک به پیدا شدن شغل بعدی کارمندان در حال خروج، حمایت هایی مثل کمک در نوشتن رزومه یا معرفی نامه یا کمک به جستجوی شغل رو در نظر داشته باشید.
- برای جلوگیری از هرگونه مشکل قانونی یا مالی احتمالی، مطمئن بشید که کارمندان در حال خروج هرگونه دارایی شرکت مثل کلید، لپتاپ یا سایر تجهیزات رو به شرکت برگردوندن.
- همونجور که گفتیم برگزاری مراسم خداحافظی و شفاف سازی رو فراموش نکنید.
یادمون باشه که فرآیندهای آنبوردینگ و آفبوردینگ مثل هر فرآیند دیگه ای توی شرکت باید مستندسازی بشن و توی بازه زمانی های معقول، بررسی و بازنگری بشن. همکاران منابع انسانی و مدیران با بررسی این فرآیندها میتونن تجربه کارمندی بهتر، نگهداشت بهتر و در نهایت منابع انسانی موفق تری داشته باشند.
میتونید ایده بگیرید از : بانک ایده برای تیم منابع انسانی
دیدگاهتان را بنویسید