اگر کسی بیاد بگه که من به عنوان مدیر هیچ وقت فرصت نمیکنم استراحت کنم یا برای خودم برنامه ریزی شخصی داشته باشم و به کارهام برسم، قطعا داره ضعف بزرگ خودش رو به اطلاع عموم میرسونه! تفریح، استراحت، خانواده و توسعه فردی بخش بسیار مهمی از زندگی هر انسانی هست که اگر درست بهشون رسیدگی نشه قطعا به مشکل میخوریم. پس قرار نیست از این حرف بزنیم که مدیران و رهبران در تعطیلات نوروز هیچ استراحتی ندارن و همش مشغول کار و برنامه ریزی هستن. نه!
داستان از این قراره که بعد از شلوغی های آخر سال، بعد از جمع بندی های مالی، واریز عیدی و حقوق بهمن و اسفند، تکمیل کارها و پروژه های باقی مونده و مستندات پروژه ها… تعطیلات نوروز ناخودآگاه توی ذهن هر رهبر، یک فرصت طلائی برای تمرکز هست. اما خب ممکنه اینقد شلوغی ها زیاد بوده باشن که یکم گیج بشیم و نتونیم اولویت بندی درستی روی کارهامون داشته باشیم و بخوایم یکم سراسیمه و باهیجان برنامه ریزی ها رو شروع کنیم.
بعد از استراحت و بیرون کردن خستگی ها، لیست زیر به عنوان یک ToDo List پیشنهادی به هر مدیر و رهبری برای هفته های اول سال توصیه میشه.
لیست کارهای مدیران و رهبران شرکت ها در هفته های اول سال:
- بررسی دقیق عملکرد سال قبل و تعیین اهداف سال آینده.
- مرور و بروز کردن برنامه کسب و کار، مثلا استراتژی فروش و بازاریابی.
- مرور صورت های مالی و بودجه برای سال جدید.
- ارزیابی نیروی کار و منابع انسانی و اعمال تغییرات لازم مثل استخدام کارمندان جدید یا تغییر در ساختار تیم ها.
- در میان گذاشتن اهداف و چشم انداز سال جدید شرکت با کارمندان.
- نگاهی مجدد به محصولات و خدمات و شناسایی زمینه های بهبود.
- شناسایی همکاری های بالقوه یا مشارکت هایی که می تواند به نفع شرکت باشد.
- بررسی زیرساخت های فناوری و استک فنی و تصمیم گیری در مورد ارتقا آن ها.
- برورسانی و توسعه برنامه های آموزشی کارکنان.
- بهترین وقت برای برگزاری جلسات گروهی و تکی، بیان دغدغه ها و رسیدگی به امور کارمندان.
- بررسی و بروزرسانی سیاست ها و رویه های کلی شرکت و منابع انسانی.
- جلسات منظم با سهامداران، سرمایه گذاران و اعضای هیئت مدیره.
- ارزیابی فرآیندهای خدمات مشتریان و شناسایی زمینه های بهبود.
- تحقیق و بازنگری درباره صنعت و رقبا.
- شرکت در فعالیت های توسعه شخصی، مانند شرکت در کنفرانس ها یا رویدادهای شبکه سازی، مطالعه و مشاهده ویدئوهای آموزشی.
کلمه های “بررسی”، “بازنگری” و “مرور” زیاد تکرار شدن، چون خیلی مهمن! قبل از برنامه ریزی جدید، اول باید ببینیم پارسال چه کردیم؟ چه از نظر استک فنی، استراتژی ها، تیم فنی و غیرفنی، مالی و پشتیبانی مشتریان و … . بعد از اینکه با دقت به گذشته نگاه کردیم و ارزیابی کردیم، میتونیم برای بهتر شدن برنامه ریزی کنیم.
برای هدف گذاری فقط از OKR استفاده نکن. پست زیر رو بخون:
ابزارها و روش های هدف گذاری در استارتاپ ها
خوشحال میشم در مورد تجربیات و خاطرات شما در این مورد بخونم و بشنوم.
دیدگاهتان را بنویسید