رزومه حرفه ای و تاثیرگذار

به عنوان کسی که در طول سال بارها و بارها رزومه میبینم و مصاحبه میکنم، فکر میکنم یک سری نکات خیلی ساده و کوچک ولی مهم هست که از دید کارجوها پنهان مونده ( متاسفانه زیاد تکرار میشه! ). این پست علاوه بر کارجویان، میتونه به مدیران و همکاران منابع انسانی برای انتخاب رزومه حرفه ای تر کمک کنه.

قبل از اینکه شروع کنیم شاید بهتر باشه به دوستان کارجو توضیح بدیم چرا اینقدر نکات ریز رزومه مهمه؟ وقتی تیم منابع انسانی ( جذب و استخدام ) یک موقعیت شغلی رو توی سایت های کاریابی یا سیستم ATSشون منتشر میکنه، مخصوصا اگر اون شرکت کمی معروف باشه و برند کارفرمایی قوی ای داشته باشه، انبوهی از رزومه سمتشون ارسال میشه. معمولا توی این شلوغی، یک سری معیارهای تعیین کننده برای تیم منابع انسانی و مدیران وجود داره که برای سرعت دادن به فرآیند غربال گری رزومه، اون ها رو در نظر میگیرن و حجم زیادی از رزومه ها در زمان کمی رد میشن. برای اینکه رزومه شما حتی اگر بعضی از شرایط آگهی شغلی رو نداشتید، با دقت بیشتری بررسی بشه و توی 30 ثانیه اول بررسی رد نشه، لازمه یک سری نکات رو توی رزومتون رعایت کنین.



موارد لازم برای داشتن یک رزومه حرفه ای و خوب:

یک رزومه رو همه جا نفرست! ببین داری برای چه پوزیشنی توی چه شرکتی میفرستی!

شرح شغل داخل آگهی رو با دقت بخونید و رزومه ای رو submit کنید که کارفرما دنبالشه، نه رزومه ای که برای 50 تا شرکت دیگه هم ارسال کردید و احتمالا داخلش موارد حواس پرت کن هست. کارفرما دنبال اینه که آیا شما اون توانایی ها و مهارت هایی که دنبالش هست رو دارید یا نه. باید تجربیات و سوابق کاری ای داخل رزومه باشه که مطمئن هستید برای کارفرما جذابه.

یه دستی به ظاهر رزومه ات بکش!

شاید کسی از یک برنامه نویس انتظار نداره که رزومش دیزاین خفنی داشته باشه، ولی رزومه باید دارای ساختار خوب و به راحتی قابل خوندن باشه. کارفرما نباید دنبال چیزی بگرده. همه چیز باید سر جاش باشه و سریع پیدا بشه. از تمپلیت های استاندارد استفاده کنید و بارها به رزومه خودتون از دید یک کارفرما نگاه کنید. یک فونت خوانا و حرفه ای انتخاب کنید و از رنگ یا گرافیک هایی که ممکنه کارفرما رو از محتوا منحرف کنه خودداری کنید.

چند مرده حلاجی؟

کارفرما دنبال این هست که شما قبلا چی بدست آوردید؟ دستاوردهاتون چی بوده؟ مثال‌های ملموسی بزنید که چطور به موفقیت شرکتی که داخلش بودید کمک کردید، مثل افزایش فروش، کاهش هزینه ها یا بهبود در فرآیندها، پیاده سازی زیرساخت مانیتورینگ و بکاپ، تغییر معماری و دیزاین پترن پروژه فلان. سعی کنید دستاوردهاتون رو بصورت کمی ارائه بدید. مثلا افزایش 25درصدی فروش سه ماهه اول سال.

از کلمه های کلیدی استفاده کن

خیلی از شرکت ها از سیستم ردیابی کارجو (ATS) برای اسکن و غربال گری رزومه استفاده میکنن و این پلتفرم ها خوراک جستجو و پیدا کردن یک سری کلمات کلیدی خاصی هستن که با شرح شغل مطابقت دارند. مطمئن بشید که رزومتون حاوی کلمات کلیدی مرتبط با شغلی که براش درخواست میدید هست.

خلاصه بنویس
برای خیلی از موقعیت های شغلی، واقعا نیاز نیست بیشتر از دو صفحه رزومه برای کارفرما بفرستیم. روی مهم ترین اطلاعات تمرکز کنید و از درج جزئیات بی ربط یا اطلاعات شخصی خودداری کنید. جملات خودتون رو کوتاه و دقیق نگه دارید. اینجا هم باید خودتون رو جای اون همکار منابع انسانی بزارید که داره از بین 200 رزومه ای که براش اومده از رزومه شما رد میشه… نگهش دار!

تا همه چیو صد بار چک نکردی نفرست
شاید عنوان یکم اغراق آمیز باشه. شاید با خودت بگی اینقدر هم دیگه حساس نیست. اولا بنظر من اینکه شما 20 سال دیگه کجا هستی و چه وضعیتی داری یکی از مهمترین عواملش میتونه همین فایل pdf باشه که داری میفرستی. مطمئن باشید که رزومه شما هیچ غلط املایی و گرامری نداشته باشه. هم خودتون، هم یکی از دوستان یا اعضای خانواده رزومه رو بررسی کنند، اگر هم از یک منتور کمک بگیرید که دیگه شما خیلی خفن هستید! دوست من، اون همه تخصص و سوابق کاری بمب شما، نباید با یک غلط املایی بره زیر سوال. این مورد رو لطفا دست کم نگیرید.

فکت نامه :

موارد بالا کلی بودن و قطعا همیشه برای همه کارفرماها مهم هستند. اما سوال و جواب های زیر یجورایی میشه گفت سلیقه ای هستن و بهشون به دید نظرات شخصی فرید فروزان نگاه کنید.

  • داشتن سایت شخصی و نوشتن آدرس اون توی رزومه برای کارفرما ارزش داره ؟
    • بله! اگر سایت یا بلاگ حرفه ای داشته باشید که محتوای بروز و تخصصی داره، چرا که نه! خیلی ها شاید فکر کنن که سایت یا بلاگ داشتن که کاری نداره کار دو روزه. آره، مشکل اینجاست شاید فکر میکنید ارزش کار به داشتن اون سایته هست! نه. ارزش در حرفه ای بودن فرد در ارائه خودش و سطح توسعه فردی و دیدگاه انتشار آموخته هاش با دیگران هست!
  • کارفرما واقعا گیت هاب یا استک اورفلو کارجو رو بررسی میکنه و براش مهمه؟
    • بله! ما معمولا وقتی استخدام developer و software engineer داریم، قبل از خوندن هر چیزی توی رزومه اش، دنبال لینک گیت هاب، استک اورفلو و لینکدین کارجو میگردیم. تا حدی که اگر توی رزومه اش هم نباشه باز هم سعی میکنیم با سرچ پیداش کنیم. دیگه خودتون دریابید! فیگما و بیهنس هم که برای طراحان عزیز بسیار بسیار حیاتیه!
  • نوشتن مهارت های نرم توی رزومه تاثیر داره؟
    • بله! بحث soft skills مخصوصا توی شرکت های نرم افزاری خیلی خودش رو نشون میده. یجور امتیاز به حساب میاد. ارتباط و تعامل تیمی، نحوه مواجهه با مشکل، چالش و بحران، نحوه ارائه و فن بیان، انتقاد پذیری و … . پس اگر الان که داشتی این ها رو میخوندی یکم تو فکر رفتی، از همین الان برو روشون کار کن. برای شروع میتونی از سایت های “بیشتر از یک” و “متمم” کمک بگیری.

در آخر منتظر پست بعدی باشید تا اگر بعد از ارسال رزومه، برای مصاحبه آنلاین یا حضوری با شما تماس گرفتن بدونید چه مواردی رو باید مطرح کنید و چطور باید باهاشون هماهنگ شید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ESC را فشار دهید تا بسته شود